Körülbelül fél évvel ezelőtt történt, hogy felemeltem a telefont, mert megláttam az üzletet. Gyakran megesik ez, hogyha van egy jó ötletem, akkor azt a hozzám legközelebb álló barátommal meg is osztok. Ezen a déli napon ebéd közben vetődött fel a budapesti car sharing ötlete.
Az étteremből kilépve, vezetés közben szinte már magam előtt láttam az események láncolatát, elejétől a végéig. Mivel mindketten megláttuk benne a lehetőséget, elkezdtük kidolgozni. Elég komoly fél éven vagyunk túl. Szinte minden nap ájulásig dolgoztam. Közel 200 lefolytatott tárgyalás és eredmények vannak a hátunk mögött. Most jutottunk el oda, hogy komoly partnerekkel, tőkeerősen fogunk belevágni Budapesten az autómegosztás létrehozásába.
Mint induló vállalkozás először körbe kell járni a problémát, amit ki akarunk aknázni:
- Budapesten drága a parkolás
- Fővárosi használatra nem éri meg autót venni
- Viszont a tömegközlekedés nyáron katasztrofális
- Meleg van
- Hajléktalanok is használják
- Autót bérelni macerás, drága
Tehát akkor mivel is közlekedjek a lábbuszon kívül?
Valami ilyesmire kínálunk megoldást.
Mi is az a SharingCar, mi a sztori?
Az ötlet nem új keletű. Európa szerte, de még hazánkban is már több ízben megvalósították, vagy próbálkoztak vele. Nem vagyok túlságosan nagyképű, ha azt mondom, mi fogjuk megcsinálni az elsőt. A hivatalos sajtótájékoztatóig nem árulhatok el sok részletet a megoldás gyakorlati részéről, mégis annyit mondhatok, hogy fél év alatt utaztunk eleget és kipróbáltuk a létező összes car sharing rendszert.
Az elején komolyan elbizonytalanodtunk a MOL Bubijának láttán, de a végén az is csak egy újabb motivációval látott el minket, hiszen ahogy látható, állami cégnek nincs gazdája. Már régen el kellett volna indítani a szolgáltatást, erre most derül ki, hogy több biciklit el lehet hozni akár bérlés nélkül, a rendszer pedig olyan bugos, hogy a Kemotox sem segítene rajta. A hibák javítása helyett pedig megy a kötbérezés. Így nem lehet valamit elindítani. Valami vagy megy, vagy nem megy, ilyen egyszerű.
A SharingCar esetében az indulás első jele az elő regisztráció beindítása volt, amit nem egy sajtómegjelenés (online, print) követett. Körülbelül egy nap alatt túljutottunk a 2500. érdeklődőn. Egy hét után már 7500-ra dagadt az érdeklődők létszáma.
Jelenleg ott tartunk, hogy a partnereikkel augusztus közepére tervezzük a SharingCar tesztjeit az autóinkkal, az éles használat pedig szeptember-október környékén kezdődhet meg. Ekkor a nagyközönség számára is elérhető lesz a szolgáltatás. Várhatóan az előregisztrálóink a megnyitás előtt egy héttel már meg fogják kapni postán a tesztelői csomagjukat, akiknek számítunk a visszajelzéseire. Első körben 150-200 autó elindítása van terítéken, de határ a csillagos ég.
Szinte mindenkivel szemben, aki most töri a fejét hasonló rendszer elindításán, nagy előnyben vagyunk. Fél év alatt komoly partnerekkel, tőkével, eszközökkel előzünk meg mindenkit. Nálunk a rendszer már ki van dolgozva, túl esett a teszt fázison. A MOL Bubi tervezésével szemben mi már az éles teszt időszak alkalmával nem a rendszert, hanem az autókat akarjuk kihelyezni és a leendő felhasználóinktól várunk visszajelzéseket, nem pedig a cégen belüli tesztelő csapatunktól.
Végezetül el kell mondjam, hogy nagyon optimista vagyok, ha a SharingCar sikeressége kerül szóba. Örömmel tölt el, hogy bárhova megyek, szinte mindenhol pozitív a szolgáltatásunk fogadtatása és nem tudok olyan emberrel beszélni, aki ne próbálná ki életében legalább egyszer. Remélem, ha pár hét múlva arról írhatok, hogy lezajlottak a sajtótájékoztatóink.
Ha kedvet kaptatok az elő regisztrációra, akkor azt a www.sharingcar.hu címen megtehetitek.