Gyakran találkozok mostanában a Sólyom Airways témájával. Sokan még mindig sírnak, hogy miért nem sikerül összehozni egy nemzeti légitársaságot. Nézzük meg milyen problémák voltak...
2013 első felében már hallani lehetett olyan hangokat, amik azt súgták készül valami itthon. Maradjunk annyiban, az egész 2013 év közepén kezdődött, amikor a világsajtó felkapta a Sólyom névre keresztelt StartUp-ot. Ekkor alapították meg a holdingot, a különböző cégeket. Augusztusban hirdették meg az első állásokat is. Gyorsan foglaljuk össze mit tudunk:
- 2013 elején kezdték el tervezni a Sólyom Airways-t.
- Elvileg találtak üzleti befektetőt
- Júliusban megtartották az első sajtótájékoztatót
- 700 főt akartak első körben felvenni
- Máig nem lehet pontosan tudni, de hozzávetőlegesen 4-6 géppel akartak számtalan desztinációra repülni
- Találtak egy nagy vagyonnal rendelkező befektetőt valahol a Közel-Keleten
2013. júliustól induljunk... A média elég jól felkapta a Sólymot, szinte mindenki tudta már, hogy mi is lesz az a Sólyom Airways, de egy probléma volt. A legtöbb vállalkozás indulásánál komoly hiba, hogy elfelejtik, a tömeg információra éhes. Mindenki csak spekulált a kiszivárgott információk alapján. Egy ekkora méretű projektnél egyszerűen nem engedhető meg a kicsinyesség és a hiba lehetősége. Az elején beleestek a hazai vállalkozók általános hibájába. Legtöbben itthon polihisztoroknak hiszik magukat. Hiába van pénzük tanácsadókra, szakemberekre, mert túlságosan elbízzák magukat. Máig nem tudjuk valójában volt e befektető a Közel-Keleten, de annyi biztos, még akkor is, ha saját zsebből finanszírozták a projektet, egy normális kommunikációs tanácsadóra szükség lett volna. Augusztusban érkeztek meg az első álláshirdetések. Ebben az időben tűnt fel körülbelül KÉT alkalommal a cég szóvívője. Mivel annyira kevés alkalommal szerepelt, a nevére sem emlékszem.
Amit tanulságként leszűrhettünk: Nagy projekteknél nem az ügyvezető dolga tartani (a tájékoztatókon kívül) a kapcsolatot a sajtóval. Törekedni kell arra, hogy az információ éhes tömeg ne spekuláljon, hanem kapjon kevés, de hivatalos információt. ("Jobb egy biztos ellenség, mint két bizonytalan barát")
Menjünk tovább, nem ez volt az egyetlen probléma. Annyira hiteles képet alkottak az ügyvezetők, hogy mindenki elhitte nekik a befektetővel, valamint az üzleti tervvel kapcsolatos nyilatkozatokat. Nem titok, én is jártam az egyik alapító Városligeti fasoron lévő irodájában. A profizmus látszatát keltette mindaz, ami ott fogadott. Légitársaság, utána két héttel már cukrot akartak árulni lekvárral egy olyan cég partneri együttműködésével, amit a sajtó a bejelentés után pár órával elkezdett szétszedni kétes ügyleteik miatt. Ezzel párhuzamosan már jöttek az új hírek, az első gép hazautazását kölcsönökből kellett fedezni, hiszen a befektető elvileg felületette őket. A korábbi nyilatkozatokkal ellentétben elvileg még Németh Lászlóné is komolytalannak nevezte az üzleti tervüket. Semmi védekezése, semmi nyilatkozat nem jött utóbbi hárman krízishelyzet megoldására. Nyilatkozat és cáfolat híján pedig gyorsan veszítettek a hitelességükből.
Nem kell folyamatosan a sajtóban szerepelni, de figyelni kell az eseményeket. Csak a celebek tehetik meg, hogy nem nézik a kritikát. Viszont, ha kialakul egy-egy krízis helyzet, azonnali reakcióra van szükség. Mindig ki kell állni a vállalkozásunk mellett és a potenciális tömeg hitét erősíteni. Cáfolat hiányában megerősítjük a híreszteléseket.
Alapjában abból kell kiindulnunk, hogy máig nem tudjuk valójában mi volt a sztori hátterében. Légitársaság, vagy valami olyan mutyi, amit jobb, ha nem akarunk tudni? Tulajdonképpen mindegy. Ami az utolsó nyilatkozatból Lucsik János szájából elhangzott elsőre döbbenetesnek tűnhet. Tulajdonképpen a cégtársai úgy kiforgatták a cégéből, ahogy az a nagykönyvben meg van írva, mégis tovább dolgozik velük. Nagy projekteknél, 100 millió felett nem lehet veszteséget úgy realizálni, hogy megsértődök... Nincs ilyen. Ami szerintem történt, hogy így, vagy úgy buktak kicsivel több, mint 100 milliót az üzleten, de a történtek ellenére mégis együtt dolgoznak, hiszen együtt nagyobb esélyük újra próbálkozni és olyan nyereséget termelni, ami vissza fogja hozni a bukásuk árát.
Következő cikkben folytatom...