Délután csörög a telefon, egy ismerősöm üvöltve újságolja, hogy Simicskát otthagyta legtöbb embere. Na, nyugi-nyugi, mi történt? Azt hiszem kommunikáció (fiaskó) szempontból a mai nap felért egy 2001. szeptember 11-ei terrortámadással, de lehet, hogy még egy Apollo 13-at is vehetünk mellé, ha azt nézzük mi fog még történni.
Szóval délután meditáció közben csörög a telefon még a hírek előtt, hogy felállt a médiavállalkozás összes vezetője. Ez eddig is nagyon finom téma volt a Közgéppel foglalkozni, de most még cserben is hagyták. Minden előzetes egyeztetés nélkül felállt a teljes menedzsment. Simicska Lajos, az ország hallgatag milliárdosa most adott interjút először. Természetesen érthető lenne, hogy fel volt háborodva, érzelmileg túlfűtött állapotba került, de a helyzet lereagálása rendkívül rossz volt. Teljes egészében átlátható a "médiabirodalom" strukturális felépítésének minden hibája. Ne szaladjunk előre, kezdjük az elején. Igyekszem politikailag semleges maradni, hogy pusztán a kommunikációról tudjunk beszélni a második bekezdésben.
Mi történt pontosan?
Ha ismered a sztorit, ezt kihagyhatod
Délelőtt sajtótájékoztatót tartott a kormányzat két tagja arról a kérdésről, hogy a reklámadó mértékét csökkenteni kell. A hírekben már ez úgy szerepelt, hogy az RTL Klub terheinek enyhítését helyezte kilátásba a kormányzat. Természetesen mi is történhetne ilyenkor, mint a lelkes újságírók végzik a dolgukat. Felveszik a telefont és információt gyűjtenek. Nem kell ezért őket ócsárolni, hiszen ez a munkájuk. Hirtelen csörög a telefon és úgy, mintha Aladdin venné fel, személyesen Simicska Lajos állt az újságírók rendelkezésére. "Újabb támadás a demokrácia ellen"-> Jelent meg szalagcímként a HVG-n.
Bár én kora dél körül kaptam a hívást, 12:38-kor a HVG már egészen biztosan lehozta, hogy "lelkiismereti okokból" felállt a menedzsment. Ez a cikk már tartalmazott különböző találgatásokat, hogy mi lehet az oka ennek a váratlan fordulatnak. Feltételezhető, hogy délben Simicska Lajos már bőven hallott a nap eseményeiről, de kövessük a nyilatkozata szerint a szálakat, mely szerint ő a cikk megjelenésével egy időben értesült arról, hogy a bizalmasainak hitt alkalmazottai (üzlettársai) felmondtak. Igazából itt kommentálni nincs mit. A menedzsment hozott egy döntést, önhatalmúlag kikommunikálták és nagy valószínűséggel lelkükben kis rőzse dalokkal várták, hogy a "főnök" elolvassa a számára összerakott MTI anyagot. Igen, az én meggyőződésem szerint, ha elolvassuk az MTI által megjelentetett közleményt, az nem a nyilvánosságnak, hanem Simicska Lajosnak szólt.
Nem kellett sokat várni, egy óra alatt meg is érkezett Bayer Zsolt nyilatkozata, aki egy mondattal elintézte a véleményét: "Te is tudod, én is tudom, kedves Lajos, hogy nélküled már nem lenne Fidesz. Már 94 óta nem lenne. De amit most művelsz, az gyalázatos."Bayer Zsolt publicisztikáit, ha ismerjük, akkor láthattuk eddig is, hogy nem finomkodott, hanem elmondta a véleményét.
14:45 - Bombaként robban a hír, amely médiatörténeti pillanat: Elérik Simicskát, aki nyilatkozott: "Bemegyek a szerkesztőségbe, és mindenkit kib*szok", "kirúgok minden orbánistát, aztán kinevezem a helyükre az én embereimet, akiket nem lehet megfélemlíteni meg lefizetni", "Orbán egy g----i". Itt már beszélt arról is, hogy fizikailag akár bele is halhat a sztoriba, de ez most lényegtelen. Szerintem nem is kell továbbmennünk.
Szedjük szét
Abban a percben, hogy Simicska Lajos megtudta, a menedzsmentje otthagyta, kialakult egy alapvető krízis. Hiszen megingott a bizalom a cégen belül, a mindennapos hatalmi játszmák immáron nem a színfalak mögött zajlott, hanem a nyilvánosság is képet kaphatott arról, hogy a médiabirodalom már belsőleg sem stabil. A cikkből egy az egyben kitűnhetett, hogy az MTI-nek elküldött nyilatkozat a nyilvánosság számára elérhető volt, de a "főnököt" célozta meg. Ahogy a cikk elolvasásra került és főhősünk megindult a székházának irányába, tudnia kellett, hogy egy válság helyzet lépett fel a vállalatán belül és egyben kívül is. Most jön a "ha" rész.
Ha a cég struktúrája nem a rendszerváltás előtti időszakot idézné, amikor még céges kommunikációra sokat nem kellett figyelni, akkor lett volna ott egy-két olyan ember, aki kezébe tudta volna venni a helyzetet és elrendeli a teljes hírzárlatot cégen belül. Ha ez a pár ember olyan lett volna, akiben még a tulajdonos is megbízik, akkor megfogadta volna a tanácsot, hogy nem nyilatkozik, nem közöl semmit, hiszen válságkezelést kellett volna folytatni. Most ne menjünk bele, hogy annak milyen állomásai vannak, nagy vonalakban már leírtam.
Alapvetően minden problémára lehet megoldást találni. Ebben a szituációban ott volt a fokozott érdeklődés. Ez megmarad egy ideig, akár el is húzható irányított kommunikációval (jön majd példa). Természetesen ekkor születnek hírek, információk, amik általában csak publicisztikák, de újat nem tudnak adni a közönségnek. Ezt az időt kihasználva kell megalkotni (akár abban a fél órában, amíg beér a székházba) egy olyan modellt, ami mentén el lehet indulni. Természetesen az első, az információ szerzése, de egy ekkora volumenű cégnél a kommunikációs munkatársak is sodrónak az eseménnyel. Ez garantálja, hogy legalább akkora ismeretanyaggal, vagy rálátással bírnak, mint a főnökök és a cég menedzsmentje. Ebben a szituációban az előre lemodellezett forgatókönyv elengedhetetlen. Aszerint kellett volna kommunikálni és menteni a menthetőt.

Ne felejtsük el, hogy Simicska Lajos első kommunikációjáról és média előtti megjelenéséről beszélünk. Senki nem tudja valójában hogyan kommunikál, nem tudjuk a szokásait, nem tudjuk a reakcióját és az esetleges döntési szituációkban mutatott habitusát, szemben egy közismert politikussal, aki napi szinten nyilatkozik. Ebben a percben fel lehetett volna őt építeni úgy a közvélemény, illetve a piac számára, hogy egy hiteles, sokak számára megnyerő ember legyen. Még egyszer mondom, fel kellett volna őt építeni. Panelmondatokat a szájába adni, aminek a visszhangját már az előtt mérlegelni lehet, mielőtt kimondaná. Irányítani az összes nyilatkozatát, hogy az mindenki számára szimpatikus legyen. Ebben a helyzetben a legfontosabb lett volna az, hogy a nyugodtságot és a bizalmat sugallja. Ezzel szemben pont az ellenkezője történt. Megjelent az agresszivitás, a vulgaritás. Figyelni kellett volna, hogy a nagyvállalkozói és döntéshozói hitelesség megmaradjon, hangsúlyozza, hogy úrrá tud lenni azon a helyzeten, amit (szerinte) jól látható módon tulajdonképpen a sajtó fújt fel.
Ha már a hitelességnél tartunk, akkor ki kell hangsúlyozni, hogy a hitelességet fokozni tudják azok a szereplők, akik valódi értéket képviselnek, jól felépített képe van róluk a közvéleménynek. Utóbbi hitelességet pedig felhasználva egy-egy nyilatkozattal fel tudják karolni a "bajtársukat". Jól látszott, hogy ez sem volt koordinált folyamat. Csinatalan Sándort este, az ATV-ben láthattuk mentegetőzni. Nem volt felépítve az ő kommunikációja sem, egyszerűen baráti alapon csinálta.
A jelenlegi szituációban Simicskának és a kommunikációs csapatának egy az egyben olyan információt, vagy ha úgy tetszik, sztorit kellett volna leszállítani a közvéleménynek, amely nem hátrahúzza, hanem pont, hogy helyzetbe hozza a főszereplőt. Nyilván ezt akkor lehet megtenni, hogyha a kommunikációval a közvélemény érzelmeire is megpróbál hatni. Mondok pár példát:
Simicska megpróbálta besározni Bayer Zsolt nevét is. Kölcsön adott neki, de állítása szerint nem kapta vissza a tartozást. Bayer Zsolt egy bizonyos közönség számára rendkívül hiteles politikai-, médiaszemélyiség, akinek a személyes márkája nem biztos, hogy egy tartozásos történetet gyorsan le tudott volna rázni magáról. Megjelent a hiteles segítő, a sokak által (általam is) tisztelt Széles Gábor személyében, aki lenyilatkozta, hogy soha nem szenvedett anyagi okokból csorbát a Bayer Zsolt felé tanúsított bizalma.
- Nézzünk egy másik esetet. Simicska ül az autójában, telefoninterjút ad és Orbán Viktort, aki lehet akár jobb, akár baloldali politikus (ebben a szempontból nézve lényegtelen) Magyarország miniszterelnöke. Egy miniszterelnököt nagy nyilvánosság előtt nem tegezünk, nem ócsároljuk és főként nem azonosítjuk különböző testnedvekkel. Hogyan lehetett volna ezt reagálni, ha a krízisben lévő személy mindenáron reagálni akar?
- Nem lepődünk meg nyilvánosan (telefonban), nem ostorozunk senkit, pláne nem hozunk elhamarkodott döntéseket. Ebben a helyzetben nem a politikai ellenfeleinknek és nem is az ellenségeinknek kommunikálunk, hanem a közvélemény felé. Ekkor hétköznapi nyelven fogalmazunk. Nem keverjük, nem kavarjuk, a lényegre kitérünk és slussz.
Én így mondtam volna:
Természetesen dolgozunk az Ön által említett helyzeten, mely egy korábbi folyamatnak az eredménye. Egy igazgatótanácsi ülésen meg fogjuk határozni a következő lépéseket. Döntésünk részleteibe egy késő délutáni sajtótájékoztatón be fogjuk avatni Önöket is.
Kultúrált, egyszerű megfogalmazás, lényegre törő beszéd, minden vulgaritástól mentesen. Mivel tudjuk, hogy a szöveget egy az egyben le fogják hozni, ezért nem bízzuk az újságíróra, hogy tegye emészthetőbbé az olvasók számára. Tehát nem tekertük meg a mondatokat, hanem köznapi nyelven fogalmaztunk. Tettük ezt azért, hogy az olvasótábor legalsóbb rétegei számára is érthető legyen. Le lehetett volna azokat is normálisan kommunikálni és akkor most nem attól lenne hangos a sajtó, hogy Orbán Viktort milyen jelzőkkel azonosította, hanem ki lenne emelve, hogy x és y hátba támadta Simicska Lajost. Miért lenne jobb? Érzelmekre hatunk. Senki nem szeretné, hogy valaki meghazudtolja, hátba támadja és így, hirtelen Simicska a pozitív szereplő címet érdemelte volna ki, szemben a mostani visszhangokkal. A végén az egész kommunikációnak az lett a vége, hogy mindenki arról beszél, a milliárdos cégvezető milyen stílusban kommunikált és elmegy szánkózni...
Soha nem késő elkezdeni a kommunikációt, de minden órával tolódik annak mértéke, amennyit ki lehet hozni az adott helyzetből. Nyilán erre konkrét adat nincs, nyilván sok tényezős.


Én azt vallom, hogy kellő akarattal bármit képesek vagyunk véghez vinni. Nem add fel, mert van hit és akarat. A hit pedig olyan, mint a jó betegség. A hit ragályos. Ha olyanokkal találkozol, akikben megvan ugyanaz a hit, elkapod és megváltozik az életed. Velem pontosan ezt történt. Nem írnám le, ha nem tudnék róla hitelesen beszélni. Én másfél éve hoztam egy döntést, ami szinte az egész életemet megváltoztatta. Bár szükségem volt segítségre, észrevettem mindenben a rendszert. Egyszerűen megpróbáltam értelmezni és pár mondatba összesűríteni az összes Brian Tracy és egyéb "megmondóemberek" előadásait. Ezt a pár mondatot pedig elkezdtem alkalmazni. A dolog rendkívül lecsupaszítva az, hogy az életben nem álmodozni kell, hanem mindent megteremteni. Nyilván nem képzelődni kell, hanem tenni is érte, de minden jönni fog a maga idejében. Abban a percben, hogy az irány megvan, nagy valószínűséggel az út is előttünk áll. Legtöbbször olyan úton akarunk haladni, ahol nincsenek előttünk lábnyomok, de hol a probléma? Mit veszíthetünk?
Ahogy brandingben nem lehet mindenki célcsoport, ugyanúgy nem lehet mindenki a barátod. A Google annak idején nagyon jól kialakította a saját kis közösségi oldalát, illetve azon belül a kapcsolati körök rangsorát. El fogom mondani miért logikus ez az egész, illetve miért bukott el.
Visszakanyarodva az első példához, a Google+ rendszere pont azért nem lehet annyira sikeres, mert a legtöbbek fejében nincsenek meg ezek az osztályozások. Ha pedig megvannak, ezeket nem szívesen adjuk ki. Nem mondhatod munkatársadnak, a Marikának, hogy bocs, te CSAK a munkatársamként vagy fejben bekategorizálva. Egészen egyszerűen a gyakorlatban nem kell felvállalni és átvenni a Marika hétköznapi problémáit, hiszen nem azért dolgoztok, hogy azok megoldódjanak, hanem pénzt akartok keresni. Ennyi a vele való kapcsolatod, semmi több. Jó példa erre valamelyik reggelem az előző hét folyamán. Középkorú, jól öltözött, jól szituált hölgy áll előttem az újságosnál. A fizetés nála 5-10 perces művelet volt. Végig kellett hallgatni, hogy számára a Blikk címlapján lévő Berki Krisztián mennyire nem szimpatikus, hiszen a volt férjére emlékezteti, aki elmondása szerint egy nyomorult volt. Őszintén, ez kit érdekel? Sem az újságost, sem a vásárlókat, beleértve saját magamat is. Ha már nyilvánosan nem tesszük meg, legalább fejben érdemes rendet tenni, hogy kinek mit mikor meddig. 
Nagyon sokan mondják, hogy "persze, könnyű úgy előrelépni, ha van pénzed". Ki nem állhatom ezt a mondatot. Aki nem tud pénz nélkül pénzt csinálni, az jó eséllyel pénzzel sem fog tudni semmit kezdeni. Sajnos ez alap igazság. Szent meggyőződésem, hogy azok a sikeres emberek, akik vagy ott vannak a top 100 listában, vagy fizettek azért, hogy ne legyenek ott, biztosan újra fel tudnák építeni magukat 5-10 év alatt újra, ha holnap elvennénk minden vagyonukat. Visszatérve az előző gondolatmenethez, egyre többet lovagol a közélet azon, hogy most el kell e menni, vagy nem kell elmenni a jobb élet reményében.
Mit is mondhatnék? Egyszerű a fáma, bátraké a szerencse. Bátrak azok, akik adott pillanatban nem adták fel a hitüket a változtatást remélve. Ezért jár nekik a szerencse. Aki adott helyzetben nem mer lépni, az hagyja magát manipulálni, gyáva lesz és soha nem jár neki a szerencse. Szinte minden nap, amikor az egyéb projektjeim mellett van időm, a SharingCarral kelek-fekszem. Én hiszem, hogy 300 autóval, kellő hittel, jó szakemberekkel, arányait nézve minimális beruházással meg lehet változtatni ezt a várost. Itt merül fel a kérdés, hogy a hit meddig terjed ki és mikor kezdődik a realitás. Amikor olyan üzletemberekkel beszélek, akik épp egy krízis helyzet előtt állnak, aránylag időben belátták, hogy nem vettél fel a lépést és hamarosan hátrányba kerülnek, sokszor csak 20-30 év múlva derül ki, hogy álomvilágban élnek. Ilyenkor általában elég gyors ütemben kell haladni az általam mentorált vállalkozásokkal, ami szinte mindenre kiterjed. Egy személyben építjük a céget és hozzá a cégvezetőt. Gyorsan lehet általában behozni a hátrányt, de ez nem minden esetben fájdalommentes. Ezekkel az ügyfelekkel, (akik amúgy felelős cégvezetők) szoktam elbeszélgetni és megpróbálom megértetni velük a következőt...
Én aránylag korán belecsöppentem az üzleti életbe. Körülbelül 14 éves voltam, amikor rájöttem mit is akarok kezdeni az életemmel és meghatároztam a saját prioritásaimat. Azóta megpróbálok azok mentén élni a mindennapjaimat. Eddig úgy tűnik életem legjobb döntése volt, hogy ott és akkor, egy bizonyos szituációban döntöttem és elkezdtem járni a saját utamat szakítva minden rendszerbeli elvárással, normával. Amikor a sors az első pofonokat kaptam és szembesültem azzal, hogy a saját hőseim aláztak szénné, mert valójában a saját ellenségüket látták bennem, eldöntöttem, hogyha oda kerülök, segíteni fogom azoknak a fiatal titánoknak a sorsát, akiben már látszik mindaz, amitől individuálisak. Körülbelül most jutottam el oda, hogy azt mondhassam: megérkeztem.
Gyakran szoktam mondani, hogy minden új megoldást, találmányt a hazai piacon lehet a legjobban tesztelni. Ami Magyarországon működik az a világon bárhol megállja a helyét. Egyszerűen hihetetlen az a leleményesség, amivel a magyarok rendelkeznek.Szerintem nálunk jobban sehol nem tudnak megszervezni egy spontán tüntetést, leköpni valakit, playback harcosokra csápolni az első sorban. Egyszerűen ez, ami három hete történik mindennek a legalja.
Forrás: http://pontosan-ahogy.tumblr.com/
Még korábban egy bejegyzésben elmondtam, hogyha az MSZP jól döntött volna és Tóbiás József helyett Kunhalmi Ágnest választották volna meg és Horváth Csaba mellett kitartottak volna, akkor még lett volna esélyük is és nem kellett volna szórakozni ilyen összefogással bajlódni.
Nem nyert az MSZP, erre számítani lehetett, a Fidesz oldalán követtek egy profi, előre felépített stratégiát. De tudjátok mi volt az, ami a legszörnyűbb, legundorítóbb az egészben? Az, hogy egy fair versenyben, a résztvevők gratulálnak egymásnak. Ha megfigyelitek a híradásokat, akkor a Fidesz oldaláról elhangzott, hogy gratulálnak párt állástól függetlenül minden nyertesnek. A választás estéjén az MSZP oldalán még kis is jelentették, hogy ők nem gratulálnak senkinek. Ennyire alpári megjegyzést ha akartak volna sem tudtak volna tenni. Így a bejegyzés végén a mondandómat Bozó Zoltán (Szentes fideszes polgármesterjelöltjének) bejegyzésével szeretném zárni. Azt gondolom, hogy ez a Facebook bejegyzés, ami a választások után született egyszerűen példaértékű!

Nem tudom, nem vagyok jós, de elmondom, hogy az X-faktor jelenlegi szériájában versenyzők közül kit látok esélyesnek. Úgy gondolom, hogy most egyértelműen a Benji nevű srác az esélyes. Meg kell hagyni, ügyesen csinálja. Jó hangja van, a családi drámát épp akkor mutatták be, amikor kellettek a szavazatok, hogy a második fordulóban pozíciót tudjon erősíteni. Lehet nem tudatosan csinálja, vagy valaki súg neki, de a család mindig egy nagyon komoly ütőkártya. Benji számára jóval komolyabb teret enged a csatorna is, de az érdem is párosul mellé. Nem vagyok biztos benne, hogy jó mentor mellé került, de azt leszögezem, hogy Tóth Gabi megsirattatása elég komoly bónuszt jelent nézői szemmel. Személyisége szempontjából még nincs elrontva, hiszen kellően szerénynek mutatja magát azokban a szituációkban, amikor a fél világ őt fényezi az előadásai után. Elképzelhető, hogy ez egy otthonról hozott hozzáállás, de szimpatikus tud lenni. Ha tippelnem kellene, akkor Benji egy jó nyertes lehet a csatorna és a szponzorok számára. Fiatal kora miatt egyaránt hiteles tud lenni a fiatalok, idősek számára egyaránt, elhivatottsága miatt pedig meg van az esélye rá, hogy a felszínen tudjon maradni.
Az Édes élet, Gáspár Győző mellé kirendelt felelős szerkesztője elment szabadságra, helyette kirendeltek valakit, aki helyettesítette őt

