Branding blog

Én hogyan csinálnám, de szerintem Ők máshogyan csinálják. Hol a probléma? -> Elmodnom

Instagram

Instagram

A Simicska-sztori (,ha lett volna normális kommunikáció)

2015.02.06. 23:36 hauweibp

Délután csörög a telefon, egy ismerősöm üvöltve újságolja, hogy Simicskát otthagyta legtöbb embere. Na, nyugi-nyugi, mi történt? Azt hiszem kommunikáció (fiaskó) szempontból a mai nap felért egy 2001. szeptember 11-ei terrortámadással, de lehet, hogy még egy Apollo 13-at is vehetünk mellé, ha azt nézzük mi fog még történni.

Szóval délután meditáció közben csörög a telefon még a hírek előtt, hogy felállt a médiavállalkozás összes vezetője. Ez eddig is nagyon finom téma volt a Közgéppel foglalkozni, de most még cserben is hagyták. Minden előzetes egyeztetés nélkül felállt a teljes menedzsment. Simicska Lajos, az ország hallgatag milliárdosa most adott interjút először. Természetesen érthető lenne, hogy fel volt háborodva, érzelmileg túlfűtött állapotba került, de a helyzet lereagálása rendkívül rossz volt. Teljes egészében átlátható a "médiabirodalom" strukturális felépítésének minden hibája. Ne szaladjunk előre, kezdjük az elején. Igyekszem politikailag semleges maradni, hogy pusztán a kommunikációról tudjunk beszélni a második bekezdésben. 

Mi történt pontosan?

Ha ismered a sztorit, ezt kihagyhatod

Délelőtt sajtótájékoztatót tartott a kormányzat két tagja arról a kérdésről, hogy a reklámadó mértékét csökkenteni kell. A hírekben már ez úgy szerepelt, hogy az RTL Klub terheinek enyhítését helyezte kilátásba a kormányzat. Természetesen mi is történhetne ilyenkor, mint a lelkes újságírók végzik a dolgukat. Felveszik a telefont és információt gyűjtenek. Nem kell ezért őket ócsárolni, hiszen ez a munkájuk. Hirtelen csörög a telefon és úgy, mintha Aladdin venné fel, személyesen Simicska Lajos állt az újságírók rendelkezésére. "Újabb támadás a demokrácia ellen"-> Jelent meg szalagcímként a HVG-n. 

simicska-vuitton_650x433_.jpgBár én kora dél körül kaptam a hívást, 12:38-kor a HVG már egészen biztosan lehozta, hogy "lelkiismereti okokból" felállt a menedzsment. Ez a cikk már tartalmazott különböző találgatásokat, hogy mi lehet az oka ennek a váratlan fordulatnak. Feltételezhető, hogy délben Simicska Lajos már bőven hallott a nap eseményeiről, de kövessük a nyilatkozata szerint a szálakat, mely szerint ő a cikk megjelenésével egy időben értesült arról, hogy a bizalmasainak hitt alkalmazottai (üzlettársai) felmondtak. Igazából itt kommentálni nincs mit. A menedzsment hozott egy döntést, önhatalmúlag kikommunikálták és nagy valószínűséggel lelkükben kis rőzse dalokkal várták, hogy a "főnök" elolvassa a számára összerakott MTI anyagot. Igen, az én meggyőződésem szerint, ha elolvassuk az MTI által megjelentetett közleményt, az nem a nyilvánosságnak, hanem Simicska Lajosnak szólt. 

Nem kellett sokat várni, egy óra alatt meg is érkezett Bayer Zsolt nyilatkozata, aki egy mondattal elintézte a véleményét: "Te is tudod, én is tudom, kedves Lajos, hogy nélküled már nem lenne Fidesz. Már 94 óta nem lenne. De amit most művelsz, az gyalázatos."Bayer Zsolt publicisztikáit, ha ismerjük, akkor láthattuk eddig is, hogy nem finomkodott, hanem elmondta a véleményét. 

14:45 - Bombaként robban a hír, amely médiatörténeti pillanat: Elérik Simicskát, aki nyilatkozott: "Bemegyek a szerkesztőségbe, és mindenkit kib*szok", "kirúgok minden orbánistát, aztán kinevezem a helyükre az én embereimet, akiket nem lehet megfélemlíteni meg lefizetni", "Orbán egy g----i". Itt már beszélt arról is, hogy fizikailag akár bele is halhat a sztoriba, de ez most lényegtelen. Szerintem nem is kell továbbmennünk. 

 

Szedjük szét

Abban a percben, hogy Simicska Lajos megtudta, a menedzsmentje otthagyta, kialakult egy alapvető krízis. Hiszen megingott a bizalom a cégen belül, a mindennapos hatalmi játszmák immáron nem a színfalak mögött zajlott, hanem a nyilvánosság is képet kaphatott arról, hogy a médiabirodalom már belsőleg sem stabil. A cikkből egy az egyben kitűnhetett, hogy az MTI-nek elküldött nyilatkozat a nyilvánosság számára elérhető volt, de a "főnököt" célozta meg. Ahogy a cikk elolvasásra került és főhősünk megindult a székházának irányába, tudnia kellett, hogy egy válság helyzet lépett fel a vállalatán belül és egyben kívül is. Most jön a "ha" rész. 

Ha a cég struktúrája nem a rendszerváltás előtti időszakot idézné, amikor még céges kommunikációra sokat nem kellett figyelni, akkor lett volna ott egy-két olyan ember, aki kezébe tudta volna venni a helyzetet és elrendeli a teljes hírzárlatot cégen belül. Ha ez a pár ember olyan lett volna, akiben még a tulajdonos is megbízik, akkor megfogadta volna a tanácsot, hogy nem nyilatkozik, nem közöl semmit, hiszen válságkezelést kellett volna folytatni. Most ne menjünk bele, hogy annak milyen állomásai vannak, nagy vonalakban már leírtam.

Alapvetően minden problémára lehet megoldást találni. Ebben a szituációban ott volt a fokozott érdeklődés. Ez megmarad egy ideig, akár el is húzható irányított kommunikációval (jön majd példa). Természetesen ekkor születnek hírek, információk, amik általában csak publicisztikák, de újat nem tudnak adni a közönségnek. Ezt az időt kihasználva kell megalkotni (akár abban a fél órában, amíg beér a székházba) egy olyan modellt, ami mentén el lehet indulni. Természetesen az első, az információ szerzése, de egy ekkora volumenű cégnél a kommunikációs munkatársak is sodrónak az eseménnyel. Ez garantálja, hogy legalább akkora ismeretanyaggal, vagy rálátással bírnak, mint a főnökök és a cég menedzsmentje. Ebben a szituációban az előre lemodellezett forgatókönyv elengedhetetlen. Aszerint kellett volna kommunikálni és menteni a menthetőt. 

simicska_1.jpg

Ne felejtsük el, hogy Simicska Lajos első kommunikációjáról és média előtti megjelenéséről beszélünk. Senki nem tudja valójában hogyan kommunikál, nem tudjuk a szokásait, nem tudjuk a reakcióját és az esetleges döntési szituációkban mutatott habitusát, szemben egy közismert politikussal, aki napi szinten nyilatkozik. Ebben a percben fel lehetett volna őt építeni úgy a közvélemény, illetve a piac számára, hogy egy hiteles, sokak számára megnyerő ember legyen. Még egyszer mondom, fel kellett volna őt építeni. Panelmondatokat a szájába adni, aminek a visszhangját már az előtt mérlegelni lehet, mielőtt kimondaná. Irányítani az összes nyilatkozatát, hogy az mindenki számára szimpatikus legyen. Ebben a helyzetben a legfontosabb lett volna az, hogy a nyugodtságot és a bizalmat sugallja. Ezzel szemben pont az ellenkezője történt. Megjelent az agresszivitás, a vulgaritás. Figyelni kellett volna, hogy a nagyvállalkozói és döntéshozói hitelesség megmaradjon, hangsúlyozza, hogy úrrá tud lenni azon a helyzeten, amit (szerinte) jól látható módon tulajdonképpen a sajtó fújt fel. 

Ha már a hitelességnél tartunk, akkor ki kell hangsúlyozni, hogy a hitelességet fokozni tudják azok a szereplők, akik valódi értéket képviselnek, jól felépített képe van róluk a közvéleménynek. Utóbbi hitelességet pedig felhasználva egy-egy nyilatkozattal fel tudják karolni a "bajtársukat". Jól látszott, hogy ez sem volt koordinált folyamat. Csinatalan Sándort este, az ATV-ben láthattuk mentegetőzni. Nem volt felépítve az ő kommunikációja sem, egyszerűen baráti alapon csinálta. 

A jelenlegi szituációban Simicskának és a kommunikációs csapatának egy az egyben olyan információt, vagy ha úgy tetszik, sztorit kellett volna leszállítani a közvéleménynek, amely nem hátrahúzza, hanem pont, hogy helyzetbe hozza a főszereplőt. Nyilván ezt akkor lehet megtenni, hogyha a kommunikációval a közvélemény érzelmeire is megpróbál hatni. Mondok pár példát:

Simicska megpróbálta besározni Bayer Zsolt nevét is. Kölcsön adott neki, de állítása szerint nem kapta vissza a tartozást. Bayer Zsolt egy bizonyos közönség számára rendkívül hiteles politikai-, médiaszemélyiség, akinek a személyes márkája nem biztos, hogy egy tartozásos történetet gyorsan le tudott volna rázni magáról. Megjelent a hiteles segítő, a sokak által (általam is) tisztelt Széles Gábor személyében, aki lenyilatkozta, hogy soha nem szenvedett anyagi okokból csorbát a Bayer Zsolt felé tanúsított bizalma. 

  • Nézzünk egy másik esetet. Simicska ül az autójában, telefoninterjút ad és Orbán Viktort, aki lehet akár jobb, akár baloldali politikus (ebben a szempontból nézve lényegtelen) Magyarország miniszterelnöke. Egy miniszterelnököt nagy nyilvánosság előtt nem tegezünk, nem ócsároljuk és főként nem azonosítjuk különböző testnedvekkel. Hogyan lehetett volna ezt reagálni, ha a krízisben lévő személy mindenáron reagálni akar?
  • Nem lepődünk meg nyilvánosan (telefonban), nem ostorozunk senkit, pláne nem hozunk elhamarkodott döntéseket. Ebben a helyzetben nem a politikai ellenfeleinknek és nem is az ellenségeinknek kommunikálunk, hanem a közvélemény felé. Ekkor hétköznapi nyelven fogalmazunk. Nem keverjük, nem kavarjuk, a lényegre kitérünk és slussz. 

Én így mondtam volna:

Természetesen dolgozunk az Ön által említett helyzeten, mely egy korábbi folyamatnak az eredménye. Egy igazgatótanácsi ülésen meg fogjuk határozni a következő lépéseket. Döntésünk részleteibe egy késő délutáni sajtótájékoztatón be fogjuk avatni Önöket is. 

Kultúrált, egyszerű megfogalmazás, lényegre törő beszéd, minden vulgaritástól mentesen. Mivel tudjuk, hogy a szöveget egy az egyben le fogják hozni, ezért nem bízzuk az újságíróra, hogy tegye emészthetőbbé az olvasók számára. Tehát nem tekertük meg a mondatokat, hanem köznapi nyelven fogalmaztunk. Tettük ezt azért, hogy az olvasótábor legalsóbb rétegei számára is érthető legyen. Le lehetett volna azokat is normálisan kommunikálni és akkor most nem attól lenne hangos a sajtó, hogy Orbán Viktort milyen jelzőkkel azonosította, hanem ki lenne emelve, hogy x és y hátba támadta Simicska Lajost. Miért lenne jobb? Érzelmekre hatunk. Senki nem szeretné, hogy valaki meghazudtolja, hátba támadja és így, hirtelen Simicska a pozitív szereplő címet érdemelte volna ki, szemben a mostani visszhangokkal. A végén az egész kommunikációnak az lett a vége, hogy mindenki arról beszél, a milliárdos cégvezető milyen stílusban kommunikált és elmegy szánkózni...

Soha nem késő elkezdeni a kommunikációt, de minden órával tolódik annak mértéke, amennyit ki lehet hozni az adott helyzetből. Nyilán erre konkrét adat nincs, nyilván sok tényezős. 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: marketing pr vélemény üzlet brand szakértő elemzés ötlet egyszerű példa marketinges

A bejegyzés trackback címe:

https://branding.blog.hu/api/trackback/id/tr737147959

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.