Pár hónapja boldog tulajdonosa vagyok vezetői engedélyemnek. Úgy gondoltam ideje továbblépni, nézzünk autót. Felkerestem a budapesti Mercedes Pappas márkakereskedést.
Előző héten egy drávai utcai hotelben találkoztam egy ügyfelemmel. A meeting elég korán véget ért, így jutott időm benézni a Mercedes Pappas márkakereskedésbe. Köztudott, a német autók a gyengéim (Mercedes, BMW), de mégsem szeretek beleugrani egy átgondolatlan döntésbe. Ha keményen megdolgoztam a pénzért, szeretném legjobb ár-érték arányt megtalálni, így elkezdtem szétnézni. Első autóm valószínűleg nem új lesz. Az első két évben nem tudnám megemészteni a havonta jelentkező értékveszteséget.
Az autókereskedés hűen tükrözi a márka státuszát. Az eladótérbe történő belépés után máris egy kereskedő fogadott, akivel átnéztük a lehetséges modelleket, a Mercedes legalsóbb, valamint legfelsőbb kategóriáját. Bárki bármit mond, szerintem a Mercedes még mindig egy prémium márka, viszont, ami a prospektusok kézhezvételénél fogadott, az döbbenetes volt. Meglepődve konstatáltam, hogy 6 millió forint körüli áron már hazavihető egy A-osztályos jármű. Ez leginkább azért érdekes, mert ettől nincs sokkal messzebb egy Opel Astra, melynek kategóriája eléggé a Mercedes alatt található. Nekem mégis használt autó kell, így kimentünk az udvarra megnézni a "jahreswagen" kínálatot. Várható volt, hogy az értékveszteség vastagon meg fog jelenni a kínálaton. Így is történt. Az általam kiválasztott típus közel 3,5 millió forinttal volt olcsóbb, mint új társai. A különbözet ellenére 12-24 hónapos garanciát is vállalnak a kérdéses járművekre. A kereskedő elmondása szerint mégis voltak olyan autók, amik hónapok óta ott álltak már. Nem fér a fejembe, hogy egy olyan konstrukció, amely mind ár, mind szolgáltatások tekintetében versenyképes az egyéni hirdetések piacán is, hogyhogy nem népszerűbb.
Mivel a nap még előttem volt és több szabad órám volt, az autós élmény kis gondolkodásra sarkallt. Így taxi helyett gyalog indultam haza. Elmélkedésem tárgyát a Mercedes és a Jahreswagen szolgáltatása jelentette. Kérdés: Ha a Mercedes belevágott egy, a márkáját egyben építő és romboló szolgáltatásba, vajon a jelen helyzetet hogy lehetne erősíteni?
Mindig mondom, a leginkább célravezető megoldás, ha megtaláljuk a saját célcsoportunkat és nekik kezdünk el kommunikálni. Hiába próbálunk mindenkihez kommunikálni, oda fogunk eljutni, hogy olyan terheket veszünk a nyakunkba, amit nem kellene. Mindig az a legjobb ásás, ha más ás. Mindig megkapom, hogy marketing helyett, mindig kommunikációt mondok, de véleményem szerint a pr és a marketing sok esetben összefügg és találkozik egymással, ha konkrét projekten kell dolgozni. A marketing és a pr is egy kommunikációt hajt végre. Szóval irányított kommunikációval úgy gondolom a Jahreswagent nagyon jól fel lehetne fejleszteni. Baráti körben megkérdeztem az ismerőseimet, ha használt Mercedes kellene nekik, hol keresgélnének? Tizenöt barátomat (25-40 éves korosztály) kérdeztem, de a Jahreswagen csupán KÉT alkalommal jött elő. Tehát nemhogy a célcsoporthoz nem jut el a használt autó szolgáltatás híre, még lehetséges lehetőségként sem tűnt fel. Gondolom egy akkora vállalat, mint a Mercedes nem engedheti meg magának, hogy nélkülözze a marketingesek munkáját, de ha ez így van, csak a kutya várhatja a sült húst a szájába, nekünk, embereknek kell kisütni a zsákmányt.
A Jahreswagen egy olyan lehetőséget kínál, amellyel kiüthetjük a havi értékveszteséget, mellette kapunk garanciát is. Számszerűsítve egy jó pár millió forintot jelent, amely kitűnő lehetőséget kínál akár egy olyan célcsoport számára is, amelyet eddig nem tudott elérni a Mercedes. Hogy ez melyik, találjátok ki :)