Branding blog

Én hogyan csinálnám, de szerintem Ők máshogyan csinálják. Hol a probléma? -> Elmodnom

Instagram

Instagram

A sólyom sztori

2014.02.26. 21:50 hauweibp

Gyakran találkozok mostanában a Sólyom Airways témájával. Sokan még mindig sírnak, hogy miért nem sikerül összehozni egy nemzeti légitársaságot. Nézzük meg milyen problémák voltak...

2013 első felében már hallani lehetett olyan hangokat, amik azt súgták készül valami itthon. Maradjunk annyiban, az egész 2013 év közepén kezdődött, amikor a világsajtó felkapta a Sólyom névre keresztelt StartUp-ot. Ekkor alapították meg a holdingot, a különböző cégeket. Augusztusban hirdették meg az első állásokat is. Gyorsan foglaljuk össze mit tudunk:

  • 2013 elején kezdték el tervezni a Sólyom Airways-t. 
  • Elvileg találtak üzleti befektetőt
  • Júliusban megtartották az első sajtótájékoztatót
  • 700 főt akartak első körben felvenni
  • Máig nem lehet pontosan tudni, de hozzávetőlegesen 4-6 géppel akartak számtalan desztinációra repülni
  • Találtak egy nagy vagyonnal rendelkező befektetőt valahol a Közel-Keleten

solyom_hungarian_airlines.png2013. júliustól induljunk... A média elég jól felkapta a Sólymot, szinte mindenki tudta már, hogy mi is lesz az a Sólyom Airways, de egy probléma volt. A legtöbb vállalkozás indulásánál komoly hiba, hogy elfelejtik, a tömeg információra éhes. Mindenki csak spekulált a kiszivárgott információk alapján. Egy ekkora méretű projektnél egyszerűen nem engedhető meg a kicsinyesség és a hiba lehetősége. Az elején beleestek a hazai vállalkozók általános hibájába. Legtöbben itthon polihisztoroknak hiszik magukat. Hiába van pénzük tanácsadókra, szakemberekre, mert túlságosan elbízzák magukat. Máig nem tudjuk valójában volt e befektető a Közel-Keleten, de annyi biztos, még akkor is, ha saját zsebből finanszírozták a projektet, egy normális kommunikációs tanácsadóra szükség lett volna. Augusztusban érkeztek meg az első álláshirdetések. Ebben az időben tűnt fel körülbelül KÉT alkalommal a cég szóvívője. Mivel annyira kevés alkalommal szerepelt, a nevére sem emlékszem.

Amit tanulságként leszűrhettünk: Nagy projekteknél nem az ügyvezető dolga tartani (a tájékoztatókon kívül) a kapcsolatot a sajtóval. Törekedni kell arra, hogy az információ éhes tömeg ne spekuláljon, hanem kapjon kevés, de hivatalos információt.  ("Jobb egy biztos ellenség, mint két bizonytalan barát") 

Menjünk tovább, nem ez volt az egyetlen probléma. Annyira hiteles képet alkottak az ügyvezetők, hogy mindenki elhitte nekik a befektetővel, valamint az üzleti tervvel kapcsolatos nyilatkozatokat. Nem titok, én is jártam az egyik alapító Városligeti fasoron lévő irodájában. A profizmus látszatát keltette mindaz, ami ott fogadott. Légitársaság, utána két héttel már cukrot akartak árulni lekvárral egy olyan cég partneri együttműködésével, amit a sajtó a bejelentés után pár órával elkezdett szétszedni kétes ügyleteik miatt. Ezzel párhuzamosan már jöttek az új hírek, az első gép hazautazását kölcsönökből kellett fedezni, hiszen a befektető elvileg felületette őket. A korábbi nyilatkozatokkal ellentétben elvileg még Németh Lászlóné is komolytalannak nevezte az üzleti tervüket. Semmi védekezése, semmi nyilatkozat nem jött utóbbi hárman krízishelyzet megoldására. Nyilatkozat és cáfolat híján pedig gyorsan veszítettek a hitelességükből.

Nem kell folyamatosan a sajtóban szerepelni, de figyelni kell az eseményeket. Csak a celebek tehetik meg, hogy nem nézik a kritikát. Viszont, ha kialakul egy-egy krízis helyzet, azonnali reakcióra van szükség. Mindig ki kell állni a vállalkozásunk mellett és a potenciális tömeg hitét erősíteni. Cáfolat hiányában megerősítjük a híreszteléseket. 

Alapjában abból kell kiindulnunk, hogy máig nem tudjuk valójában mi volt a sztori hátterében. Légitársaság, vagy valami olyan mutyi, amit jobb, ha nem akarunk tudni? Tulajdonképpen mindegy. Ami az utolsó nyilatkozatból Lucsik János szájából elhangzott elsőre döbbenetesnek tűnhet. Tulajdonképpen a cégtársai úgy kiforgatták a cégéből, ahogy az a nagykönyvben meg van írva, mégis tovább dolgozik velük. Nagy projekteknél, 100 millió felett nem lehet veszteséget úgy realizálni, hogy megsértődök... Nincs ilyen. Ami szerintem történt, hogy így, vagy úgy buktak kicsivel több, mint 100 milliót az üzleten, de a történtek ellenére mégis együtt dolgoznak, hiszen együtt nagyobb esélyük újra próbálkozni és olyan nyereséget termelni, ami vissza fogja hozni a bukásuk árát. 

Következő cikkben folytatom...

19 komment

Címkék: marketing pr kommunikáció sólyom elemzés példa solyomairways lucsik lucsikjános

A bejegyzés trackback címe:

https://branding.blog.hu/api/trackback/id/tr285830981

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Izo 2014.02.27. 12:49:36

A sólyom sztori baja, hogy eleve a csalás volt a cél. Így aztán teljesen értelmezhetetlen arról beszélni, hogy mit rontottak el, hiszen a manőverek célja nem egy működő cég létrehozása, hanem a balekok bizalmának elnyerése volt.

smartdrive 2014.02.27. 13:01:57

aki leírja, hogy desztináció, azt kutyákkal tépetném szét

Aviator 2014.02.27. 13:08:38

"a világsajtó felkapta a Sólyom névre keresztelt StartUp-ot"

Milyen világsajtó ? Magyarországon kívül semi emlités nem volt augusztusig, amokor a Bloomberg lehozta a Váradi interjút hogy komolytalan az egész. A Szolijóm is egyike volt a szűk kőrben méltán világhírű Hungaricum-oknak.

Don ZOZI 2014.02.27. 13:15:55

Nem StartUp, mert azt friss innovatív cégekre mondjuk. Egy holding már rég nem az.

"Which airline should I choose today? Ohhh, here is this Solom...Szoljom... S...z...o... ahhh fuck it I go with Lufthansa"
És ezért volt szar a branding.

nandras01 2014.02.27. 13:18:40

"Annyira hiteles képet alkottak az ügyvezetők, hogy mindenki elhitte nekik a befektetővel, valamint az üzleti tervvel kapcsolatos nyilatkozatokat."

azért ezt a "mindenki eljitte" kitételt alaposan átgondolnám a helyedben.
nagyjából a fél internet röhögött rajtuk az első perctől kezdve, csak a teljesen elborult, "amimagyarazcsakjólehet" zakkantak hallelujáztak ájult örömmel ennek a bullshit halmaznak.
és nem a kommunikációval volt a gond. a gond ott volt, hogy aki csak minimálisan józan ésszel fel volt vértezve, az előtt tökéletesen világos volt, hogy az egész elképzelés egy légbőlkapott baromság.
kár rájuk a szót fecsérelni.

eau sauvage 2014.02.27. 13:23:23

"Következő cikkben folytatom..."

Teljesen felesleges, ugyanis a poszt abból indul ki, hogy ez egy tisztességesen induló vállalkozás volt, akik aztán elszúrtak valamit és nem lett belőle üzleti siker.

Nem az volt. Sem pénzük, sem szaktudásuk nem volt hozzá, a vállalkozás célja a LENYÚLÁS volt.
Vagy az arabokat, vagy a magyar államot, vagy a "minősített beszállítói adatbázisba" (remélem jól emlékszem a terminológiára...) regisztrálókat.
Egy dolgot ügyesen csináltak (illetve kettőt)
1,Augusztus 20-án idereptették a sólyom színeklre festett Boeing-ot, így sokan gondolhatták, hogy nem kamu az egész lám-lám itt van egy "hús-vér" repülőgép.. és jön majd a többi is.
2, Magyarországon még mindig van piaca annak, hogy a sz@rt is el lehet adni, ha nemzetiszínű pántlikával van körbekötve...

senkiember 2014.02.27. 13:28:31

"mindenki elhitte nekik ... "

Mindössze a poszt-író spekulciója, hogy ezt sokan vették komolyan. Annyi a tény, hogy a médiában cikkeztek róla. Viszont az indexes fórumokból utólag is ellenőrizhető, hogy milyan sokan kezdettől fogva komolytalan és fedezet nélküli hantának tekintették - szakmailag és gazdaságilag is.

"Hiba" akkor lett volna a palacsintában, ha egy néhány milliiárd forintos nagyságrendű cég fektet konkrét és nagy összegeket a tervbe és e mellett vét kommunikációs hibákat. Erről viszont szó sem volt, a hihetetlenül széles arc megvolt, gazdasági alap nélkül.

Tipikus magyar történet - kicsiben az ország sorsa, jövője.

forat 2014.02.27. 13:39:46

"Annyira hiteles képet alkottak az ügyvezetők, hogy mindenki elhitte nekik a befektetővel, valamint az üzleti tervvel kapcsolatos nyilatkozatokat."

Hát azért ez nem egészen volt így. Mondjuk inkább úgy, hogy sokan elhitték (vagy inkább bevették) de akik kicsit is képben vannak a repülés gazdasági oldalával és nem érezlmi oldalról közelítették meg a kérdést (pl. volt Malévesek), vagy legalább figyelemmel elolvasták a sajtóban megjelenő elemző cikkeket, azoknak már viszonylag hamar nyilvánvaló lett, hogy itt bizony egy oltári nagy kamu zajlik.

Többek között pont a marketinges/PR szakemberek ordító hiányából is látszott (na meg a tervezett nyugdíjas korú gépparkból), hogy itt komoly pénzek nem lehetnek a háttérben.

Egy ilyen légitársaság beindításához nem 1-2 millárdra van szükség, hanem inkább 50-re. Ennyi pénzt meg sehol nem adnak egy olyan projektre, ahol ügyvezető Józsi a kockás ingében áll ki bármiféle stratégia nélkül óbégatni a sajtóban 1 millió kínai utasról, akik már előre kifizették a jegyeket a még el sem indult légitársaságnak. A lisztes lekváros biznisz a sittes üzlettársakkal, már csak hab volt a tortán.

Itt a katasztrófális kommunikáció nem ok volt, hanem következmény. Nem azért bukott a Sólyom mert bénán kommunikáltak, hanem azért kommunikáltak bénán mert eleve bukásra voltak ítélve. Pár KKV szintű emberke úgy gondolta, hogy ők most légitársaságot csinálnak és összehoztak egy demót, hátha megtetszik valami pénzes embernek, de leginkább a kormánynak. Nem tetszett (ennyire még ők sem hülyék), ennyi volt.

ComLo 2014.02.27. 14:55:02

Írtam volna valamit, de látom, - legalábbis az ide kommentelők közül - már mindenki átlátja a helyzetet.

Nem is értem, a posztoló ha ennyire nem lát át alapvető összefüggéseket, akkor miért akar tanácsot adni kommunikáció témában?

Facehugger 2014.02.27. 16:11:31

Ez mi ez? Már ne haragudj, de szerintem a kommunikációval kapcsolatban rád férne egy-két herevasalás. A Sólyom bukásának semmi köze a kommunikációjukhoz. Az összefüggés pusztán annyi, hogy mint az egész projekt, az is szar volt.

A többit megírták fent: ez egy ócska lehúzás lett volna, de nem jött be. Ha okosabbak, szerződtetnek egy nagyon profi kommunikátort és adnak alá egy százmilliós büdzsét. A kurva nagy pénz lenyúlásához nagy pénzt kellett volna beletenni, hogy hiteles kampánnyal hülyíthessék a kormányt, vagy az esetleges befektetőket, de se eszük, se tőkéjük nem volt az igazi villantáshoz. Ez egy igazi kelet-pristinai lehúzási kísérlet volt, prosztóproli stílusban.

Egyébként a kommunikációs vezetőjük tudtommal sosem tartott sajttájt, és nem nyilatkozott. Az óvodás Lucsik és a volt titkosszolga Vágó szerepeltek a nyilvánosság előtt. A kommunikációs vezető főállásban operatőr, a szerepe szerintem max. annyi volt, hogy ő vette fel minden idők legszórakoztatóbb vállalati youtube-videóit a Lucsikkal.

hauweibp 2014.02.27. 18:23:31

@Aviator: Azért nem egy külföldi médium hozta le az első sajtótájékoztató után az indulást.

hauweibp 2014.02.27. 18:24:24

@eau sauvage: A második pontodban fogalmaztad meg a lényeget!

hauweibp 2014.02.27. 18:25:22

@senkiember: Teljesen igazad van, elnézést kérek az általánosításért, akkor inkább azt mondanám, hogy egy egészen nagy tömeg megvette a szóban forgó céggel kapcsolatos hivatalos infókat.

hauweibp 2014.02.27. 18:26:40

@forat: Nem említettem egy szóval sem, hogy a bukásuk kizárólagos oka a kommunikáció hiánya volt, de állítom tovább tudták volna húzni a sztorit.

hauweibp 2014.02.27. 18:27:50

@Facehugger: Saját szememmel láttam a szóvivőjüket két alkalommal a TV2 híradójában.

hauweibp 2014.02.27. 18:30:21

@ComLo: Elmondtam, nem az a lényeg, hogy a céget hogyan buktatták be. A lényeg az, hogy nem volt kommunikáció, nem volt marketing és ez mit okozott, amellett hogy bedőlt a cég (nincs összefüggés a kettő között. Ha lett volna tapasztalat, pénz, hozzáértés, kommunikáció nélkül is meg tudták volna csinálni)

hauweibp 2014.02.27. 18:31:25

Átolvastam már még egyszer a cikket... Egy szóval sem mondtam, hogy a kommunikáció hiánya okozta a cég bukását. Arra próbálok utalni, hogy mit okozott a kommunikáció, marketing hiánya... Tessenek olvasni.

padlogaz 2014.02.28. 15:58:11

@ComLo:
miért, a posztoló kommunikációs tanácsadó?
ahhoz lépest az ik-es igék ragozása időnként kifog rajta...